دسته‌ها
ارائه (presentation) کامپیوتر نرم افزار

چگونه ارائه‌‌ی خود را بسازیم؟

برای ساخت یک ارائه لزوماً از کامپیوتر و نرم افزارهای آن نبایداستفاده کرد. در بسیاری از ارائه‌ها که با عنایت به محتوای خاص و خلاقیّتِ ارائه دهنده ساخته می‌شوند، خبری از این مدل ارائه و اسلایدها و … نمی‌بینیم!

شاید لازم باشد در این قسمت به نحوه ارائه خلاق اشاره‌ای کامل‌تر داشته باشیم.

ارائه‌ی خلاق بیشتر با کمک گرفتن از عوامل بیرونی برای ایجاد سؤال در ذهن شنونده و بیننده می‌پردازد. گاهی اوقات با استفاده از چند تکه کاغذ یا استفاده از ابزارهای فیزیکیِ همراهِ ارائه دهنده، چنان دریافت کننده را در جای خود میخکوب می‌کند که هزاران جلوه‌ی ویژه‌ی کامپیوتری با نرم‌افزارهای چند صد دلاری نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

مهم در این مدل ارائه، توجّه به توانمندی و ایده پردازی خلاق ارائه دهنده است و گاهی با ساده‌ترین امکانات ارائه‌ای تأثیرگذار و جذّاب را در ذهن و فکر بیننده حک خواهد نمود.

نرم‌افزارهای ارائه دارای خصوصیّات متنوعی از جهات مختلف هستند که در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا خواهیم شد…

نرم افزار های ارائه از نظر مالکیّت یا license

  • نرم افزار هایی نظیر Microsoft PowerPoint غیر رایگان یا proprietary هستند . یعنی شما برای استفاده از آنها نیاز به خرید Licence دارید. ( درصورت خرید license می توانید روی ویندوز و مک استفاده نمایید )
    • البته نسخه وب و موبایل آن به صورت رایگان با امکانات محدودتر ارائه شده است
  • نرم افزارهایی هم مثل Apple Keynote جزء نرم افزارهای انحصاری هستند و فقط روی سیستم عامل ios برای Macintosh قابل اجرا می‌باشند.
  • بعضی دیگر از نرم افزار ها open source هستند یعنی شما می‌توانید به کدهای نرم افزار دسترسی داشته باشید ( و در صورت تمایل آن‌ها را اصلاح و سپس منتشر کنید )
  • برخی نرم افزارها صرفا رایگان‌اند ( یعنی open source نیستند و شما به کدهای نرم افزار دسترسی ندارید ) در استفاده از این نرم‌افزارها باید دقّت و توجّه بیشتری به خرج دهید چون احتمال سوء استفاده از دستگاه شما یا اطّلاعاتتان بسیار زیاد است!

نرم افزارهای ارائه از نظر زیرساخت

  • Online:
    • برخی دارای زیرساخت آنلاین هستند و شما آن‌ها را داخل مرورگر وب باز می کنید مثل Google Docs
  • Application:
    • دسته دیگر نرم افزار هایی هستند که شما باید نرم افزار آن‌ها را نصب کنید مثل Microsoft Office

خصوصیّات یک نرم‌افزار ارائه‌ی خوب

باید توجّه داشته باشیم که یک نرم‌افزار  خوب برای ارائه باید دارای چه خصوصیّاتی باشد. در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره کرده ایم:

۱) انجام همزمان کار

در محیط کار گروهی، هماهنگی در انجام کار به صورت همزمان مورد توجّه نرم افزارهای ارائه است. این قاعده، به اعضای تیم این امکان را می دهد تا همزمان روی یک سند با هم کار کنند.

بهترین بسته‌های نرم افزاریِ ارائه، شامل ابزارهایی برای به اشتراک گذاشتن مطالب و همکاری همزمان به صورت برخط یا آنلاین است.

۲) ابزار طرّاحی خلاق

مطمئن شوید که نرم افزار ارائه‌ی شما دارای مجموعه‌ای از ابزارهای خلاقانه‌ی طرّاحی است. از این ابزارها برای طرّاحی یک نمایش خلاقانه‌ی جذّابِ دیداری استفاده کنید که برجسته باشد و توجّه و علاقه‌ی مخاطبِ شما را جلب کند.

این موضوع شامل تواناییِ افزودنِ اشکال و همچنین کنترل رنگ‌های استفاده شده در ارائه می‌شود. نکات خود را بنویسید و اطّلاعات خود را بیشتر به روش تصویری ارائه دهی ، که کمک می کند مخاطبِ شما درک بهتری از ارائه شما داشته باشد.

۳) ویرایش موبایل

طبق آمارهای اخیر مرکز تحقیقات پیو(Pew)، بیش از 97 درصد آمریکایی ها صاحب تلفن هوشمند هستند. به همین ترتیب، استفاده از دستگاه های تلفن همراه در سراسر جهان را تقریبا 66٪ اعلام کرده اند.

واضح است که دستگاه‌های همراه در فرهنگ امروز مهم هستند. برای این‌که بیشترین کاربرد را برای کاربر امروزی داشته باشد، یک بسته نرم افزاری ارائه باید شامل قابلیت ویرایش و اشتراک گذاری تلفن همراه باشد.

۴) امکانات صوتی

صدا تفاوت ایجاد می کند. یک صوت خوب می تواند به کاربران کمک کند اطلاعات را حفظ کرده و ارائه شما را حرفه ای تر کنند.

بسته‌های برتر نرم افزار ارائه به کاربران امکان می دهد صدا را در ارائه‌ی خود بگنجانند. برخی از بسته‌ها حتی شامل کتابخانه‌ای از جلوه های صوتی برای افزودن به ارائه شما هستند.

۵) ویندوز، لینوکس یا مک

تیم‌های امروزی ممکن است همه روی یک مدل تجهیزات کار نکنند. با این حال، آن‌ها باید بتوانند با استفاده از بسته نرم افزاری ارائه‌ی یکسان و انعطاف پذیری، روی همان ارائه کار کنند.

اگر به طور مكرّر با یك تیم روی سخنرانی‌های خود كار می‌كنید، به نرم‌افزار ارائه‌ای كه روی Mac یا Windows یا Linux و حتی Android باشد نیاز دارید.

۶) انیمیشن

جلوه های انیمیشن مانند ادویه برای ارائه‌ی شماست. از نرم افزار ارائه انیمیشن برای افزودن جلوه‌های انتقال بین اسلایدها یا افزودن جزئیات به اسلایدی که بحث می کنید استفاده کنید.

استفاده موثر از انیمیشن در طول ارائه می تواند:

به برجسته کردن نکات ارائه کمک کند

تأثیر ماندگاری بر مخاطبان بگذارد

۷) توانایی وارد یا صادر نمودن

طیف گسترده ای از بستههای نرم افزاریِ ارائه‌ی برنامه در دسترس است. اگر با ارائهها کار می کنید ، این احتمال وجود دارد که شما باید یک ارائه را از نرم افزار دیگری وارد کنید. همچنین ، ممکن است لازم باشد شما یک ارائه را برای کاربر دیگری صادر کنید.

توانایی وارد یا صادر کردن ارائه‌، از موارد مهم برای انتخاب بهترین ابزار برای ایجاد ارائه نرم افزار شماست.

۸) اشتراک گذاری آنلاین

توانایی به اشتراک گذاشتن یک ارائه بصورت آنلاین از دو نظر مهم است:

1. ابزار ویرایش آنلاین امکان همکاری را بهتر فراهم می‌کند.

2. این ابزار به شما امکان می دهد ارائه خود را در وب به اشتراک بگذارید.

اگر به صورت آنلاین همکاری می کنید یا ارائه خود را در اینترنت منتشر می کنید، یک برنامه نرم افزاری ارائه را انتخاب کنید که امکان اشتراک گذاری آنلاین را فراهم می‌کند.

۹) پشتیبانی فنی

پشتیبانی فنّی قوی تقریباً برای همه بسته های نرم افزاری مهم است. بسته‌های نرم افزاری ارائه، تفاوت زیادی ندارند. اگر در ایجاد سخنرانی تازه وارد هستید یا اگر با تیمی کار می‌کنید که دارای سطح تخصص متفاوتی است، حتماً گزینه نرم افزار ارائه را انتخاب کنید که پشتیبانی فنّی قوی داشته باشد.

۱۰) داشتن الگو (Template)

استفاده از یک الگوی حرفه ای برای ارائه می‌تواند ساعت‌ها در وقت شما صرفه جویی‌کند. همچنین می‌تواند به ایجاد ارائه‌ی موثّرتر کمک کند.

خوشبختانه، بسیاری از ابزارهای نرم افزاری ارائه شامل الگوها هستند و بسیاری از الگوها از طریق اشخاص ثالث در دسترس هستند.

مروری بر برخی نرم افزار های رایگان presentation

برای نگاهی عمیق تر چند نمونه نرم افزار ارائه را با هم ببینیم:

1. Google Slides

 مقایسه‌ی میزان استفاده از ۳ برنامه در طول ۴ سال که نشان می‌دهد google slide روند رو به پیشرفت داشته است.

2. Keynote

در زیر تعدادی از الگوهای آماده‌ی آن آمده است:

3. impress.js

برای آشنایی بیشتر با این پروژه محتوای این بلاگ را با کلیک روی تصویر زیر مطالعه نمایید:

در نگاه اوّل به نظر می آید نیاز است که کمی html و css هم بلد باشید تا بتوانید اسلایدها را خودتان بسازید.

 گرچه با کمک این پروژه بعضی از نرم افزارهای ارائه ساز هم تولید شده اند و به عنوان مثال یکی از سایت‌ها به صورت آن لاین امکان ساخت اسلایدهای متنوع با آن را در آدرس  http://strut.io/dist به شما می‌دهد. بد نیست آن را تست نمایید.

برای مطالعه‌ی دیگر پست‌های مربوط به ساخت اسلایدهای جذّاب‌تر و آشنایی بیشتر با امکانات ویژه در impress.js آدرس https://bnd.alavischool.ir/?s=impress را بررسی نمایید.

4. Reveal.js

این پروژه هم مانند impress و شبیه به آن امکان استفاده از html ، css و Javascript برای ساخت ارائه‌های جذّاب را به ارمغان آورده است.

البتّه تفاوت‌های زیادی در نحوه‌ی تفکّر برای ساخت هرکدام از این برنامه‌ها وجود دارد که با کمی توجّه قابل دریافت می‌باشد.

این پروژه هم دستمایه‌ی  تولید سایتِ آن لاینِ https://slides.com برای استفاده‌ی راحت‌تر  و ساخت بدون نیاز به اطلاعات ویژه را فراهم نموده است.

5. OnlyOffice Online Presentation Editor 

6. Prezi

7. Zoho Show

8. PowToon

9. CustomShow

10. Slidebean

11. Haiku Deck

12. Visme

13. SlideDog

14. Genially

15. FlowVella

16. LibreOffice Impress

17. Emaze

18. WPS Presentation

19. Beautiful.AI

20. Ludus

21. Slides

22. Adobe InDesign

23. Focusky

و بسیاری نرم افزارهای دیگر